UNITAT 6: Tipus de mercat
Un dels mètodes més efectiu que tenen les empreses per poder ensenyar els seus productes els clients, és la publicitat.
És distingeixen dos tipus de mercats, de competència perfecta i de competència imperfecta. Un mercat de competència perfecte el preu el fixa el mercat i totes les empreses tenen la mateixa capacitat d'influir sobre el preu. Un mercat de competència imperfecte es quan una empresa o més d'una tenen més o menys capacitat d'influir de tal manera que si hi ha menys empreses més capacitat tindran. Els models de la competència imperfecte són tres: Monopoli, Oligopoli i Competència monopolística.
Els mercats entre els es diferencien gràcies a uns criteris:
En un mercat diem que hi ha barreres d'entrada quan tenen avantatges en costos, diferenciació del producte i és necessitar fer unes grans inversions. I unes barreres de sortida quan ja has entrat i no és gaire fàcil sortir ja que hi han hagut grans inversions de capital.
Competència perfecte ( productes agrícoles )
Grau de concentració: és baix perquè hi ha molts d'oferents petits i molts de demandants.
Influència de la competència: poca capacitat d'influir sobre el preu del mercat, són preu-acceptants.
Grau d'homogeneïtat: productes són homogenis, és difícil diferenciar-los.
Intensitat de la competència: molta competència, molts oferents però estratègies poc agressives.
Grau de transparència: és transparent, no s'amaga informació.
Llibertat d'entrada i sortida: no hi han barreres ni d'entrada ni de sortida.
Funcionament: els oferents son el que se'n diu preu-acceptants. Els productors no poden decidir el preu sinó que han d'acceptar el del mercat. Només decideixen la quantitat que produiran. A llarg termini no s'obtenen grans beneficis. Degut el cicle de creixement , saturació, estancament i estabilització.
Monopoli ( electricitat )
Grau de concentració: es tan alt que només hi ha un únic oferent.
Influència de la competència: total, l'empresa decideix el preu.
Grau d'homogeneïtat: és homogeni, hi ha un únic producte.
Intensitat de la competència: no hi ha competència.
Grau de transparència: no hi ha transparència.
Llibertat d'entrada i sortida: hi ha barreres d'entrada i sortida, és molt difícil entra perquè és necessari fer una gran inversió.
Funcionament: L'empresa deixa a produir poc a uns preus molt alts i això li aporta grans beneficis.
Oligopoli ( telefonies )
Grau de concentració: hi ha concentració perquè hi ha poques empreses.
Influència de la competència: tenen poder d'influir sobre el preu del mercat.
Grau d'homogeneïtat: el producte és homogeni.
Intensitat de la competència: molta intensitat en la competència.
Grau de transparència: no hi ha transparència en el mercat.
Llibertat d'entrada i sortida: hi ha barreres d'entrada, necessari grans inversions.
Competència monopolística ( detergents )
Grau de concentració: grau de concentració baix però no tant com la competència perfecta.
Influència de la competència: tenen una certa influència en el preu del mercat.
Grau d'homogeneïtat: producte homogeni, però intenten diferenciar-lo.
Intensitat de la competència: alta intensitat de competència.
Grau de transparència: no hi ha transparència.
Llibertat d'entrada i sortida: la diferenciació d'origen suposa una barrera d'entrada.
Funcionament: és un mercat amb molta competència que per mantenir beneficis alt, no son preu-acceptants. Actuen intentant diferenciar el producte i fidelitzar clients. Es gasten molts de diners amb publicitat i altres estratègies.
Aquí teniu un vídeo en que explica que passa si en el mercat hi han molts oferents o pocs:
https://www.youtube.com/watch?v=4rNtVZt6jkY